Η πολυνομία & γραφειοκρατία ειναι μορφη εξουσίας. Η εξόντωση της, στην Ελλάδα, θα σήμαινε όφελος ετήσιο άνω των 5 δις.


Η Ελλάδα είναι, ίσως, η χώρα με τους περισσότερους νόμους και ρυθμίσεις στο κόσμο. Τα τελευταία 30 χρόνια, έχουμε ψηφίσει 4.000 νόμους και έχουν εκδοθεί 110.000 υπουργικές αποφάσεις. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε ένα πολυδαίδαλο νομικό σύστημα που τελικά κανένας δεν γνωρίζει τη ισχύ του. 

Η πολυνομία αποτελεί τη βάση για την κακοδικία, την ανομία, τη διαφθορά. Αν για παράδειγμα ένας πολίτης για ένα σπίτι χρειάζεται να απευθυνθεί σε 150 υπηρεσίες, τότε μαθηματικά οδηγείται στις υπηρεσίες κάποιου «μεσάζοντος». Αν για ένα θέμα φορολογίας υπάρχουν σειρά διαφορετικών ρυθμίσεων και ερμηνειών, τότε ο πολίτης θα οδηγηθεί σε πιο «εύκολες» λύσεις.

Ταυτόχρονα, με την πολυνομία έχουμε και την γραφειοκρατία. Το ελληνικό κράτος είναι ένας λαβύρινθος με χιλιάδες διοικητικές δομές (από τα υπουργεία ως τους Δήμους), με συνεχείς επικαλύψεις αντικειμένων και τελικά αδυναμία να δοθεί γρήγορη λύση στους πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μια εγκύκλιος για να φθάσει και στο τελευταίο νησί θέλει 23 ημέρες. Ενός κακού μύρια έπονται έλεγαν οι αρχαίοι. Η πολυνομία και η γραφειοκρατία τελικά έχει βαριές επιπτώσεις και στην οικονομία μας.

Το κόστος της γραφειοκρατίας υπολογίζεται στο 6,5% του ΑΕΠ. Με μια μείωση της γραφειοκρατίας κατά 25%  η εθνική οικονομία θα είχε όφελος 5 δις ευρώ. Τεράστιο είναι επίσης και το κόστος της διαφθοράς στην χώρα μας. Όλα αυτά τα κόστη επιβαρύνουν τελικά όλους μας, είτε λειτουργούμε ως επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες είτε ως εργαζόμενοι. Το κράτος επιβαρύνει κάθε υγιή προσπάθεια με τελικό αποτέλεσμα να έχουμε χάσει ως οικονομία κάθε ανταγωνιστικότητα. Μια γραφειοκρατική οικονομία είναι προσανατολισμένη στη κατανάλωση και όχι στην παραγωγή, στην εσωστρέφεια και όχι στην εξωστρέφεια. Έτσι, φθάσαμε το 85% του ΑΕΠ μας να είναι κατανάλωση και μόνο το 15% παραγωγή. Τα υπόλοιπα είναι απλά ιστορία….

Είναι προφανές ότι η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του νομικού συστήματος και του δημοσίου γενικότερα. Αναφέρω απλά μερικές προτάσεις, όπως έχουν επισημανθεί από την Νέα Δημοκρατία και άλλα και από έγκριτους παράγοντες της  Δημόσιας Διοίκησης, όπως:

1. Νέα κωδικοποίηση νόμων, με απλούστευση και επαναδιατύπωσή τους.

2. Ενίσχυση δομών απονομής δικαιοσύνης όπως για παράδειγμα “σπάσιμο” του Πρωτοδικείου Αθηνών σε 4 Πρωτοδικεία.

3. Εισαγωγή νέων τεχνολογιών σε όλο το φάσμα του Δημοσίου Τομέα.

4. Ενίσχυση του κύρους και του ρόλου του δημοσίου λειτουργού.

5. Απλούστευση όλων των διαδικασιών αδειοδοτήσεων και έναρξης επαγγέλματος.

Πρόκειται σίγουρα για ένα τιτάνιο έργο. Όμως, μπορούμε να βοηθήσουμε από ανάλογες εμπειρίες χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εδώ που φθάσαμε δεν μπορούμε να χάσουμε ούτε μια μέρα.

Ή Ελλάδα θα νικήσει τη γραφειοκρατία ή η γραφειοκρατία την Ελλάδα!

ΠΗΓΗ – http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=454863

       ****************

Ο Λ.Ρακιντζής μίλησε για διαφθορά, πολυνομία, ατιμωρησία…

 

Ο επί 6 χρόνια Γενικός Επιθεωρητής της Δημόσιας Διοίκησης ,δικαστής κ.Λέανδρος Ρακιντζής μιλώντας σε συνέντευξη του για τη διαφθορά είπε εν περιλήψει:

   * Πρέπει να γίνουν νόμοι σαφείς, μικροί, συγκεκριμένοι , γιατί μέσα σε αυτό το χάος της πολυνομίας βασιλεύει και η γραφειοκρατία – αυτά τα δύο πάνε μαζί. Οι γραφειοκράτες αποκτούν δύναμη από τη δυσκολία ερμηνείας των νόμων.

* Γεγονός είναι ότι υπάρχει και ποινική και πειθαρχική μερική ατιμωρησία. Δηλαδή, να πάμε στην πράξη: Εκατό περνούν με κόκκινο κι ένας πιάνεται από την τροχαία, κι αν πιάνεται κι αυτός. Το ίδιο συμβαίνει και στις ποινικές διαδικασίες και στις πειθαρχικές. Όταν πιαστεί ο «άτυχος», αυτός την πληρώνει. Επειδή, όμως, οι διαδικασίες είναι πολύ βραδείες στη δικαιοσύνη και στην πειθαρχική διαδικασία, καθώς περνούν πολλά στάδια, στο τέλος τα πάντα ξεφουσκώνουν και μένουν μόνον οι κραυγαλέες περιπτώσεις

  * Το χειρότερο είναι ότι έχουμε 340 καταδίκες από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για καθυστέρηση απονομής Δικαιοσύνης. Και αυτά είναι τεράστια ποσά. Κάθε καταδίκη είναι από 20 μέχρι 40.000 ευρώ. Επίσης, το Πρωτοδικείο Αθηνών είναι ένα τέρας. Εξυπηρετεί πέντε εκατομμύρια ανθρώπους. Πρέπει να σπάσει γεωγραφικά στα τέσσερα.

* Είναι δύσκολο να αλλάξει κάτι ουσιαστικά και να υπάρξει ταχύτητα απονομής Δικαιοσύνης, γιατί πρέπει να αλλάξει ο νομικός μας πολιτισμός. Γιατί πρέπει και οι δικηγόροι να σταματήσουν να κωλυσιεργούν και ο κόσμος να συμμορφωθεί, αλλά και οι γιατροί που δίνουν τα πιστοποιητικά, καθώς πολλοί κατηγορούμενοι μπαίνουν την παραμονή της δίκης σε ένα νοσοκομείο και παίρνουν ένα πιστοποιητικό. Βεβαίως, και οι δικαστές να μη δέχονται με το παραμικρό αίτημα αναβολής.

* Το παν, είναι η συνείδηση του δικαστή.

* Πολλοί καταδικάζουν τη διαφθορά, αλλά τη διαφθορά των άλλων. Δεν νομίζω ότι είναι θέμα πολιτικής εξουσίας, αλλά γενικότερης νοοτροπίας του λαού. Οποιονδήποτε σταματήσεις στο δρόμο θα σου πει ότι καταδικάζει τη διαφθορά, αλλά στην πρώτη ευκαιρία θα τη χρησιμοποιήσει. Για να χτυπηθεί η διαφθορά πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία του κόσμου

* Για την πάταξη της διαφθοράς πρέπει, πρώτον, να μειωθεί η γραφειοκρατία. Δεύτερον, να λειτουργήσει καλύτερα η ποινική, η πολιτική, η διοικητική και η πειθαρχική Δικαιοσύνη. Επίσης, θεμελιώδες είναι να ενοποιηθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, γιατί τώρα έχουμε πάρα πολλούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, με αποτέλεσμα να αλληλοκαλύπτονται, να βραδύνουν και πλέον να κοστίζουν. Στις εποχές, που ζούμε, τα πάντα πρέπει να διέπονται από τον κανόνα κέρδος και όφελος. Δεν έχει νόημα να ξοδέψουμε χίλια ευρώ για να εξοικονομήσουμε εκατό. Οι έλεγχοι πρέπει να είναι στοχευμένοι, μικρού κόστους και γρήγοροι. Δεν έχει νόημα να επιβάλλουμε πρόστιμα που δεν μπορούν να πληρωθούν. Ούτε, βεβαίως, να επιβάλλουν πρόστιμα η μία υπηρεσία του δημοσίου στην άλλη. Πρέπει να εξορθολογιστούν οι έλεγχοι 

Πηγή  ΕΔΩ

 

********************************

Ο πόλεμος με τη γραφειοκρατία

Του Τασου Αβραντινη*

Μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την έξοδο της χώρας από την κρίση είναι η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας. Ενα παράδειγμα του οφέλους από τη μείωσή της είναι τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Το παλιό σύστημα απασχολούσε εκατοντάδες (ή και χιλιάδες) υπαλλήλους, κόστιζε ακριβά, κι αν ο πολίτης δεν είχε λάβει το ειδοποιητήριο με το ειδικό σήμα θα έπρεπε να επισκεφθεί την εφορία για να το προμηθευτεί. Τώρα, εκτυπώνει από τον υπολογιστή το έντυπο και επισκέπτεται τα ΕΛΤΑ ή μια τράπεζα για την πληρωμή. Για όσους χρησιμοποιούν web banking δεν παίρνει πάνω από 5 λεπτά να ολοκληρώσουν τη διαδικασία. Η αλλαγή του συστήματος εξοικονόμησε, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών, τουλάχιστον 500.000 ανθρωποώρες στην εθνική οικονομία και περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ. Η εφαρμογή του νέου μέτρου είναι εξαιρετικά διδακτική για το πώς η κυβέρνηση μπορεί να περικόψει περιττές δαπάνες.

Ωστόσο θα πρέπει να είναι κανείς πολύ αισιόδοξος για να πιστεύει ότι η προσπάθεια μείωσης της γραφειοκρατίας δεν θα συναντήσει αντιδράσεις απ’ όσους ωφελούνται από αυτήν: δημόσιοι υπάλληλοι, προσοδοθηρικές ομάδες, πολιτικοί. Η γραφειοκρατία δεν είναι ουδέτερη, είναι απόρροια της γιγάντωσης του κράτους και συνδέεται στενά με τη νοοτροπία του κρατισμού. Με τη συνεχώς διευρυνόμενη πολιτική δύναμή τους οι δημόσιοι υπάλληλοι χρησιμοποιούν τις οικονομικές πολιτικές που σχεδιάζουν συνάδελφοί τους για απόκτηση προνομίων. Μια πολύ σημαντική αρνητική επίπτωση της γραφειοκρατίας είναι ότι εμποδίζει τη διόρθωση των ατελειών της ελεύθερης οικονομίας, που κατά την κλασική σχολή συμβαίνει με την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Οι ατέρμονες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι πολύπλοκες ρυθμίσεις, αποτρέπουν τα άτομα να αναλαμβάνουν επιχειρηματική δράση ή τα αποθαρρύνουν να την επεκτείνουν.

Είναι βέβαιο επίσης ότι το μέγεθος της γραφειοκρατίας είναι ευθέως ανάλογο με το πόσο υπανάπτυκτη είναι μια κοινωνία. Στην Ελλάδα το κόστος της γραφειοκρατίας ανέρχεται σε 7% περίπου του ΑΕΠ, ενώ ο κοινοτικός μέσος όρος δεν ξεπερνά το 3,5%. Δηλαδή, οι Ελληνες φορολογούμενοι (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις) στις συναλλαγές τους με το κράτος ή στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα πληρώνουν σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους περίπου 7 δισ. ευρώ επιπλέον!

Μια ακόμη σημαντική παρενέργεια της γραφειοκρατίας είναι η πολυνομία. Από το 1974 μέχρι και σήμερα ψηφίστηκαν από τη Βουλή περίπου 4.100 νόμοι, δηλαδή 107 νόμοι τον χρόνο ή ένας ανά 3,4 ημέρες. Το δευτερογενές, όπως ονομάζεται, δίκαιο (δηλαδή τα προεδρικά διατάγματα, οι υπουργικές αποφάσεις, κανονιστικές πράξεις των ΟΤΑ κ.ά.) ξεπερνά τις 115.000. Μαζί με τους τυπικούς νόμους, δηλαδή, έχουμε περίπου 119.000 νόμους μέσα σε 38 χρόνια ή 3.132 νόμους τον χρόνο ή 8,6 νόμους ημερησίως. Η πολυνομία προκαλεί ένα δυσβάστακτο κόστος συναλλαγών, υψηλό λειτουργικό και διοικητικό κόστος στις επιχειρήσεις, δημιουργεί το γόνιμο έδαφος για να ανθίσει η διαφθορά, εμποδίζει τη λειτουργία της αγοράς και εξαιτίας της αβεβαιότητας του θεσμικού πλαισίου αποτρέπει τις επενδύσεις στη χώρα, όπως καταγράφουν όλες οι διεθνείς μελέτες. (Στην έκθεση του Σεπτεμβρίου 2012 του World Economic Forum, η Ελλάδα στο ζήτημα της γραφειοκρατίας κατατάσσεται στην 141η θέση μεταξύ 144 κρατών).

Πρέπει, λοιπόν, να υιοθετηθεί μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, αφενός με δραστική μείωση του κράτους και αφετέρου με περιορισμό, απλοποίηση και κωδικοποίηση των νόμων. Δεύτερον, θα πρέπει να εισαχθεί στην κρατική λειτουργία η έννοια του ανταγωνισμού, λ.χ. να καταργηθούν οι αυστηροί διαχωρισμοί στην παροχή των διαφόρων υπηρεσιών και να υπάρξει από διαφορετικούς δημόσιους φορείς ταυτόχρονη προσφορά για την παροχή υπηρεσιών με ανταγωνιστικές μεταξύ τους τιμές. Τρίτον, θα μπορούσε να θεσπιστεί είτε ανά υπουργείο είτε στο υπουργείο Οικονομικών, γραφείο εξοικονόμησης πόρων, στελεχωμένο από έμπειρους υπαλλήλους που θα πληρώνονται μόνο με ποσοστό επιτυχίας από την πραγματική μείωση των προτεινόμενων προϋπολογισμών των διαφόρων δημοσίων φορέων. Τέλος, η ανάθεση της παροχής δημοσίων υπηρεσιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις με δημόσιους μειοδοτικούς διαγωνισμούς θα οδηγούσε γρηγορότερα σε μείωση του κόστους της γραφειοκρατικής λειτουργίας και σε εντυπωσιακή βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

* Ο κ. Τάσος Αβραντίνης είναι δικηγόρος, πρώην αντιδήμαρχος Αθηναίων, μέλος του Δ.Σ. της Αντιγραφειοκρατικής Κίνησης, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Δράσης.

ΠΗΓΗ : http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_3_31/01/2013_509654

                ******

Εγιναν 171.500 ρυθμίσεις για τη γραφειοκρατία στην Ελλάδα σε 30 χρόνια

Το παράδοξο να νομοθετούμε συνεχώς για τη γραφειοκρατία και να παραμένουμε όλο και περισσότερο εγκλωβισμένοι στο τέρας του χαρτοβασιλείου και της διαφθοράς αποκάλυψε χθες το Γραφείο Καλής Νομοθέτησης της Γραμματείας της κυβέρνησης.

Τα εντυπωσιακά νούμερα έδωσε στη δημοσιότητα η προϊσταμένη της υπηρεσίας Εφη Στεφοπούλου, σύμφωνα με την εφημερίδα Δημοκρατία. Ετσι, στα πρώτα 30 χρόνια της Μεταπολίτευσης (1974-2005) μετράμε 171.500 νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις. Από αυτές:

114.905 υπουργικές αποφάσεις

24.010 αποφάσεις περιφερειαρχών

20.580 προεδρικά διατάγματα

8.575 αποφάσεις νομαρχών

3.430 νόμοι

Σύμφωνα με την κυρία Στεφοπούλου μόνο το 3% αυτών των αποφάσεων είναι νόμοι ενώ το 70% είναι υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες δεν διαθέτουν κανένα τεκμήριο διαφάνειας.

Σύμφωνα με την ίδια η πολυνομία δεν είναι ανεξάρτητη από τη γραφειοκρατία η οποία γεννά πληθώρα ρυθμίσεων για τη μικρή επιχειρηματικότητα. Ετσι, αν θέλει κάποιος να ανοίξει ένα φούρνο ή μια μεταποιητική επιχείρηση θα χρειαστεί 216 κανονιστικά κείμενα!

Πηγή: Εγιναν 171.500 ρυθμίσεις για τη γραφειοκρατία στην Ελλάδα σε 30 χρόνια

| iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/80384#ixzz2pqtGEORj

            *****************************

Πολυνομία = γραφειοκρατία

Το μέγεθος της γραφειοκρατίας βρίσκεται ευθέως σε αναλογία με το πόσο υπανάπτυκτη είναι μια κοινωνία και υπονομεύει την οικονομία και την επιχειρηματικότητα (D. North «Institutions, Institutional Change and Economic Performance», Cambridge University Press, p. 225-226).
Τέκνο της γραφειοκρατίας για να διαιωνίζεται η ισχύς των δημοσίων υπαλλήλων, η διαφθορά τους αλλά και να κουτσοδικαιολογείται η παρουσία τους είναι η πολυνομία.
Σκεφτείτε προσεκτικά τα εξής: α) Από το 1974 μέχρι και σήμερα που μιλάμε ψηφίστηκαν από τη βουλή 4077 νόμοι, δηλαδή 107 νόμοι το χρόνο ή ένας ανά 3,4 ημέρες.
Το δευτερογενές, όπως λέμε εμείς οι νομικοί, δίκαιο (δηλαδή τα προεδρικά διατάγματα, οι υπουργικές αποφάσεις, κανονιστικές πράξεις των Ο.Τ.Α. κοκ.) ξεπερνά τις 115.000, μαζί με τους τυπικούς νόμους δηλαδή έχουμε περίπου 119.000 νόμους μέσα σε 38 χρόνια ή 3132 νόμους το χρόνο ή 8,6 νόμους ημερησίως. Το 28,5% περίπου των νόμων ρυθμίζουν γενικές και αφηρημένες σχέσεις ενώ το 71,5% περίπου ειδικές ή έκτακτες. Το 72% των τυπικών νόμων περιέχει άσχετες διατάξεις με το κύριο αντικέιμενο του νόμου. Ο τελευταίος τυπικός νόμος λ.χ. περιέχει ως άσχετη ρύθμιση τη σκανδαλώδη και πολύ συγκεκριμένη διάταξη για τη φορολογική ενημερότητα των ΠΑΕ.
Η πολυνομία προκαλεί ένα δυσβάστακτο κόστος συναλλαγών, υψηλό λειτουργικό και διοικητικό κόστος στις επιχειρήσεις, εμποδίζει τη λειτουργία της αγοράς και εξαιτίας της ρευστότητας και αβεβαιότητας του θεσμικού πλαισίου αποτρέπει τις επενδύσεις στη χώρα, όπως καταγράφουν όλες οι διεθνείς μελέτες (με πιο πρόσφατη αυτή του WEF).
To ξαναλέω η γραφειοκρατία σε συνεργασία με το πολιτικό πελατειακό σύστημα και τις συνεργαζόμενες μ΄αυτό προσοδοθηρικές χρησιμοποιεί ως όπλο της την πολυνομία γιατί έτσι συντηρείται από το φαινόμενο, υφαρπάζει τα χρήματα των φορολογουμένων και αυξάνει τα οικονομικά οφέλη, τα προνόμια και τις εξουσίες της.
Μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης (όχι γιαλαντζί Καραμανλική ή πακική επανίδρυση του κράτους) με δραστική μείωση του κράτους, με δραστική μείωση, απλοποίηση και κωδικοποίηση των νόμων του είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
             *************************

Θα καταρίψουμε κάθε ρεκόρ πολυνομίας

Nέες αλλαγές εξετάζονται στο φορολογικό μας σύστημα.

Πλέον θα καταρίψουμε κάθε ρεκόρ πολυνομίας αφού με το νέο φορολογικό θα πλησιάζουμε την τρίτη δεκάδα φορολογικών νόμων που έχουν ψηφιστεί στα χρόνια της Τρόικας.

Οι εξαγγελίες για απλοποίηση του φορολογικού μας συστήματος παραμένουν εξαγγελίες ενώ η γραφειοκρατία και η πολυνομία που οδηγεί σε ανομία γιγαντώνονται.

http://www.imerisia.gr/article.asp?c…ubid=112905625

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ «ΗΤΣ»

Επενδυτές και πολίτες χωρίς μίτο στον ελληνικό φορο-λαβύρινθο

Το «φρενοκομείο» του ελληνικού φορολογικού συστήματος αποτυπώνουν τα στοιχεία που αποκαλύπτει σήμερα η «ΗτΣ» τα οποία αποδεικνύουν στην πράξη ένα ρευστό και θολό φορολογικό τοπίο, όπου όλα αλλάζουν μέρα με τη μέρα, με αποτέλεσμα επενδυτές, επιχειρηματίες αλλά και οι απλοί πολίτες να μην ξέρουν τι τους ξημερώνει.

Μέσα σε 900 ημέρες ψηφίσθηκαν 23 νομοσχέδια με 248 αλλαγές στο φορολογικό σύστημα που έφεραν τα πάνω κάτω σε εισοδήματα και ακίνητη περιουσία, αιφνιδιάζοντας δυσάρεστα τους φορολογούμενους και εντείνοντας το κλίμα αστάθειας που ταλανίζει εδώ και μήνες την ελληνική αγορά. Στο ίδιο διάστημα εκδόθηκαν τουλάχιστον 111 υπουργικές αποφάσεις και 138 εγκύκλιοι. Όμως πολλές διατάξεις έμειναν κυριολεκτικά στα «χαρτιά» αφού δεν πρόλαβαν να εφαρμοστούν στην πράξη γιατί αμέσως χρειάστηκε να τροποποιηθούν ενώ φόροι που θεσμοθετήθηκαν δεν έχουν εισπραχθεί μέχρι σήμερα όπως ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας των ετών 2010 -2011.

Την ώρα που εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι βλέπουν το βιοτικό τους επίπεδο να καταρρακώνεται υπό το βάρος των απανωτών μειώσεων στις αποδοχές και να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υπέρογκες φορολογικές υποχρεώσεις, θεσμοθετημένες ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν τα έσοδα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής απλά δεν εφαρμόζονται. Ενδεικτικά να αναφέρουμε την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων που θα επέτρεπαν τον ηλεκτρονικό έλεγχο των συναλλαγών των επιχειρήσεων μέσω του συστήματος Elenxis και θα απέτρεπαν τα φαινόμενα έκδοσης και λήψης πλαστών και εικονικών τιμολογίων.

Ο νόμος 3842/2010 που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Απρίλιο του 2010 προβλέπει ότι για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων-επιτηδευματιών, τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται πρέπει να διαβιβάζονται ηλεκτρονικά σε βάση δεδομένων της Γενική Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Όμως μέχρι σήμερα δεν έχουν υπογραφεί οι σχετικές αποφάσεις με αποτέλεσμα οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες να μην είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα εργαλεία της σύγχρονης τεχνολογίας για να πατάξουν οριστικά τα κυκλώματα που διακινούν πλαστά και εικονικά τιμολόγια, αποστερώντας από το Δημόσιο έσοδα ύψους δις. ευρώ κάθε χρόνο…..

Πολύπλοκο
Το πολύπλοκο, δυσνόητο και ασταθές φορολογικό σύστημα κάθε άλλο παρά προσελκύει πολύτιμες επενδύσεις σε μια οικονομία που ζητά απεγνωσμένα κεφάλαια ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να ξεφύγει από το μοντέλο της ανάπτυξης σε πήλινα πόδια που κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες με τα αποτελέσματα που όλοι βιώνουμε σήμερα.

Έτσι ενώ από τους φορολογούμενους ζητείται διαρκώς συνδρομή η πολιτεία από την πλευρά της αδυνατεί να δημιουργήσει ένα σταθερό, κοινωνικά δίκαιο και φιλικό προς τις επενδύσεις φορολογικό σύστημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι τους τελευταίους 30 μήνες, δηλαδή το διάστημα κυρίως του Μνημονίου και της τρόικας έχουν ψηφιστεί έξι αμιγώς φορολογικοί νόμοι με 177 άρθρα και 17 νόμοι με πλήθος φορολογικών διατάξεων καθιστώντας το φορολογικό ακόμη πιο δαιδαλώδες από οποιαδήποτε άλλη περίοδο.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη «Η συνεχής μεταβολή των νόμων, ισοδυναμεί με μη εφαρμογή των νόμων». Στη σύγχρονη Ελλάδα η συνεχής μεταβολή των νόμων σε συνδυασμό με την πολυνομία και πολυπλοκότητα ενισχύει τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά, τις τριβές φορολογουμένων και υπηρεσιών και ανοίγει διάπλατα τα «παράθυρα» της φοροδιαφυγής.

Η κυβέρνηση σήμερα ετοιμάζει μια ακόμη φορολογική μεταρρύθμιση και υπόσχεται ότι θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο που θα είναι σταθερό για την επόμενη δεκαετία, κάτι που απομένει να αποδειχθεί στην πράξη.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζει σήμερα η «ΗτΣ» σύμφωνα με τα οποία:

1. Από το Δεκέμβριο του 2009 μέχρι και τον Μάρτιο του 2011 ψηφίσθηκαν 6 αμιγώς φορολογικοί νόμοι με 177 άρθρα. Για τις νέες διατάξεις εκδόθηκαν 85 υπουργικές αποφάσεις και 103 εγκύκλιοι.

2. Από τον Μάρτιο του 2010 μέχρι και τον Απρίλιο του 2012 ψηφίσθηκαν 17 νόμοι στους οποίους συμπεριλήφθηκαν 71 νέες φορολογικές διατάξεις για τις οποίες εκδόθηκαν 26 υπουργικές αποφάσεις και 35 διευκρινιστικές εγκύκλιοι.

3. Ο νόμος 3842/2010 της φορολογικής μεταρρύθμισης Παπακωνσταντίνου που ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2010, με τον οποίο επήλθαν σαρωτικές φορολογικές αλλαγές όπως νέα φορολογική κλίμακα για όλους, αυστηρότερα τεκμήρια διαβίωσης, σύνδεση αφορολογήτου ορίου με αποδείξεις, κατάργηση τεκμαρτού προσδιορισμού των εισοδημάτων, αυστηρότερες ποινές για φοροδιαφυγή, δεν έχει εφαρμοστεί στο σύνολό του γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί το σύνολο των αποφάσεων που προβλέπονται από τις διατάξεις του κατά συνέπεια και το σύνολο των σχετικών εγκυκλίων διαταγών. Οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν την έκδοση 67 αποφάσεων και μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί 45.

4. Ορισμένες διατάξεις δυο βασικών φορολογικών νόμων (ν.3842/2010 και του ν.3943/2011) δεν εφαρμόσθηκαν λόγω της τροποποίησης ή και της αντικατάστασής τους με νέες διατάξεις. Ενδεικτικά να αναφέρουμε τη φορολόγηση των μερισμάτων.

Με το νόμο 3842/2010 προβλέπονταν ότι τα μερίσματα που εισπράττουν φυσικά πρόσωπα φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις όταν ο υψηλότερος συντελεστής φορολογίας τους είναι μικρότερος του 25%, με δυνατότητα επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου που προέκυπτε από το συμψηφισμό του φόρου που είχε παρακρατηθεί. Το μέτρο αυτό δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς τροποποιήθηκε και πλέον τα μερίσματα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 25% .

5. Το μέτρο των αποδείξεων που αρχικά θεωρήθηκε «όπλο» κατά της φοροδιαφυγής δεν εφαρμόστηκε σωστά με αποτέλεσμα να μην αποφέρει τα πολυπόθητα έσοδα στα ταμεία του κράτους. Μάλιστα μέσα σε δυο χρόνια άλλαξε δυο φορές. Για τα εισοδήματα του 2010 οι φορολογούμενοι με εισοδήματα άνω των 6.000 ευρώ για να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος των 12.000 ευρώ θα έπρεπε να συγκεντρώσουν αποδείξεις δαπανών ίσες με το 10% του ατομικού εισοδήματος εφόσον αυτό ήταν μέχρι 12.000 ευρώ και ίσες με το 30% του εισοδήματος για το τμήμα του εισοδήματος από 12.000 ευρώ και άνω. Όσοι συγκέντρωναν περισσότερες αποδείξεις από τις απαιτούμενες είχαν «μπόνους» έκπτωσης φόρου 10%. Για τα εισοδήματα του 2011 το μέτρο έγινε πιο αυστηρό. Από το πρώτο ευρώ εισοδήματος (πραγματικού ή τεκμαρτού) απαιτούνται αποδείξεις ίσες με το 25% του εισοδήματος, χωρίς «μπόνους» αλλά με «πέναλτι» φόρου 10% σε όσους δεν καταφέρουν να συγκεντρώσουν τις απαιτούμενες αποδείξεις.

6. Το αφορολόγητο όριο από 12.000 ευρώ που ίσχυε για τα εισοδήματα του 2010 έπεσε στις 5.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2011 ενώ μέσα σε μια διετία άλλαξε τρεις φορές η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος.

7. Τα τεκμήρια διαβίωσης για κατοικίες, αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη αναψυχής έγιναν αυστηρότερα για να «συλλάβουν» όσους δηλώνουν χαμηλά εισοδήματα και μέσα σε μια διετία αυξήθηκαν έως και 200% .

8. Οι φοροαπαλλαγές «ψαλιδίστηκαν» δυο φορές στην τελευταία διετία με τους φορολογούμενους να έχουν πλέον μηδαμινά οφέλη. Οι εκπτώσεις είναι μόνο από τον φόρο και όχι από το εισόδημα.

9. Τους τελευταίους 30 μήνες για να καλυφθούν οι «μαύρες τρύπες» στα έσοδα επιβλήθηκαν απανωτές έκτακτες εισφορές και «χαράτσια» που ανέτρεψαν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αλλά και τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε την έκτακτη εισφορά για τους έχοντες ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ, την έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις, την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης στους έχοντες εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, την επιβολή τέλους επιτηδεύματος, την έκτακτη εισφορά στους φορολογούμενους που διαθέτουν Ι.Χ. 2.000 κ.ε και άνω, σκάφος αναψυχής ή πισίνα, καθώς και το ειδικό τέλος ακινήτων που επιβλήθηκε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ που επιβαρύνει περίπου 5,5 εκατ. νοικοκυριά.

10. Τα τελευταία 2,5 χρόνια φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια φορολογική «λαίλαπα» η οποία όμως δεν απέφερε τα αναμενόμενα έσοδα στα ταμεία του Δημοσίου. Απανωτές ήταν οι αυξήσεις στους συντελεστές ΦΠΑ (από 19% που ήταν το 2009 εκτοξεύθηκε στο 23%), στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε καύσιμα, τσιγάρα και ποτά, τα τέλη κυκλοφορίας ενώ «φωτιά» αναμένεται να βάλει από το Φθινόπωρο στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Νέα φορολογική μεταρρύθμιση τον Σεπτέμβριο

Ριζικές ανατροπές στο φορολογικό καθεστώς με στόχο να το καταστήσουν απλό, σταθερό και αναπτυξιακό, προωθεί το Φθινόπωρο το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Οι πιο σημαντικές παρεμβάσεις που σχεδιάζονται στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης αφορούν στα εξής:

– Νέα φορολογική κλίμακα με μείωση του αριθμού των κλιμακίων και επανεξέταση του αφορολογήτου ορίου προς τα πάνω.

– Κατάργηση φοροαπαλλαγών με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

– Κατάργηση του Ειδικού Τέλους Ακινήτων και του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας και εφαρμογή ενός ενιαίου φόρου ακινήτων.

– Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

– Νέο ποινολόγιο για τους φοροπαραβάτες.

– Αλλαγές στις διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξης του ΦΠΑ.

– Καθιέρωση ενιαίας φορολογικής μεταχείρισης για όλες τις εταιρείες (ανώνυμες, ομόρρυθμες ετερόρρυθμες, δικηγορικές, κοινοπραξίες κ.λπ.) με την εφαρμογή ενός ενιαίου συντελεστή φορολόγησης των κερδών.

248 φορολογικές διατάξεις μέσα σε 900 ημέρες

Τους τελευταίους 30 μήνες:

Αμιγώς φορολογικοί νόμοι Ψηφίστηκαν με 177 άρθρα. Για τους νόμους αυτούς εκδόθηκαν 85 υπουργικές αποφάσεις και 103 εγκύκλιοι.

17 νόμοι με 71 φορολογικές ρυθμίσεις. Εκδόθηκαν 26 υπουργικές αποφάσεις και 35 εγκύκλιοι.

23 νόμοι ψηφίσθηκαν Συνολικά με 248 άρθρα με φορολογικές διατάξεις. Εκδόθηκαν 111 υπουργικές αποφάσεις και 138 εγκύκλιοι.

http://www.imerisia.gr/article.asp?c…ubid=112906099

*****************
Advertisements