Δημόσιες υπηρεσίες και το απόγευμα.


Δημόσιες υπηρεσίες και το απόγευμα.

Του Κωνσταντίνου Παπακασόλα, δικηγορου Αθηνας

Η Ελλάδα έχει έναν από τους μεγαλύτερους δημοσίους τομείς στην Ευρώπη. Ακόμα και αν άλλες χώρες έχουν εξίσου μεγάλο δημόσιο, υπάρχει λόγος που το έχουν, κοινώς είναι αποδοτικός, επειδή έχει βιομηχανίες, πετρέλαια, όπλα.

Εμείς έχουμε κατά κανόνα…σφραγίδες.  Εξ ου και ο δημόσιος τομέας σε μεγάλο βαθμό είναι καταδικαστικός για την οικονομία μας και λογω του κόστους του, και λογω του μεγέθους και λογω της παγκοσμίου αναγνωρισιμοτητας διαφθοράς του. Είναι αντιπαραγωγικός, με τη μορφή που είχε μέχρι σήμερα τουλάχιστον.

Δεν είναι καθόλου υπερβολή αυτό που έχει ειπωθεί, ότι εξακολουθεί να συντηρείται περά από τις πολίτικες σκοπιμότητες και για να αυτοσυντηρείται. Δηλαδή, να αυτοσυντηρειται μεσω της γραφειοκρατίας.

Η χώρα μας έχει δεχτεί άπειρες συστάσεις να μειώσει το σφραγιδομανι και τα άπειρα πιστοποιητικά ακόμα και για το απλούστερο αίτημα πλην δεν εννοεί να το πράξει ακόμα και στην εποχή που τα πάντα μπορούν να ελεχθουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ηλεκτρονικά.

Έτσι εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους πολίτες της χώρας, που είναι  αναγκασμένοι να παλεύουν σε ένα χάος υπηρεσιών, κτιρίων, ορόφων γραφείων.

Ακόμα και το ταξισνετ είναι παιδί του δημοσίου. Καταρρέει οπότε βρει την ευκαιρία.

Σαν αποτέλεσμα το σύνολο των πολιτών στριμώχνει πολύτιμο χρόνο από τη ζωή του στο πεντάωρο 9 με 2, που είναι και οι μονές ώρες που λειτουργούν οι δημόσιες υπηρεσίες.

Δηλαδή, το διάστημα ακριβώς που οι άνθρωποι εργάζονται  και αδυνατούν κατά κανόνα να τρέχουν σε γραφεία και υπηρεσίες.

Αυτό είναι απαράδεκτο, δοθέντος ότι ακόμα κι έτσι οι πραγματικές ώρες εξυπηρέτησης μειώνονται ακόμα περισσότερο καθώς 9 με 11 έχει πάντα πολύ κίνηση και ουρές, ενώ μετά τις 1 οι υπάλληλοι ξεθεωμένοι έχουν πολύ αρνητική διάθεση.

Έτι περαιτέρω, αν συνυπολογίσουμε τις αργίες και τα σαββατοκύριακα ου μην και τις απεργίες κλπ, οι μέρες εξυπηρέτησης μειώνονται  σε λιγότερες από τις μισές μέρες του χρόνου. Με συνέπειες δραματικές για την εξυπηρέτηση αναγκών των πολιτών και της οικονομίας της χώρας.

Αφ ης στιγμής το δημόσιο έχει υπερεπάρκεια υπάλληλων, πολλοί εκ των οποίων άνευ αντικείμενου, αφού συχνά πχ σε μια μονό υπηρεσία υπάρχουν 5 διευθυντές και κανείς υπάλληλος, αυτό πρέπει να αλλάξει.

Όσοι περισσεύουν πρέπει άμεσα να βρουν δημιουργικές θέσεις.

Αυτό επιβάλλεται να γίνει με τη θέσπιση ωρών λειτουργιάς των δημόσιων υπηρεσιών ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ.

Τα περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ας τα αφήσουν για αλλού. Εδω δεν υπάρχει κανονική διακυβέρνηση η ηλεκτρονική τους μάρανε.

Η νοοτροπία του δημοσίου είναι τέτοια που ακόμα και σήμερα ακόμα και email να τους στείλεις, σου ζητανε να το επικυρώσεις πρώτα σε ΚΕΠ.

Ειδικά λοιπόν οι ΔΟΥ, οι πολεοδομίες, τα ΚΕΠ, τα ταχυδρομεία, τα Υπουργεία  βεβαίως και πασά άλλη υπηρεσία δομική, όπως και οι τράπεζες καθώς κινούνται με κρατικό χρήμα όπως οικτρά διαπιστώσαμε με την ανακεφαλαιοποιηση, πρέπει να λειτουργούν ένα κεντρικό κατάστημα τους ανά περιοχή, δήμο κλπ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ.

Σε πιλοτική βάση αυτό θα μπορούσε να γίνει με το προσωπικό που έχει τεθεί  σε κινητικότητα όπως λένε και να λειτουργήσει ένα ωράριο εξυπηρέτησης  κοινού κάθε Τρίτη και Παρασκευή πχ για αρχή με ωράριο απογευματινής βάρδιας από 4 έως 9 το βράδυ.

Μια τέτοια κίνηση θα αποσυμφοριζε φοβερά το προσκυνημένο από την ταλαιπωρία δημόσιο σύστημα υπηρεσιών, θα ανακούφιζε τους πολίτες και εξυπηρετούσε απίστευτα  την κοινωνία.

Μπορεί να λειτουργήσει άνετα με μικρό αριθμό υπάλληλων, αρχικά και να επεκταθεί σε όλες τις μέρες της εβδομάδας αργότερα.

Έτσι ακόμα και ο γιγάντιος δημόσιος τομέας της χώρας μας μπορεί να αποκτήσει μια πρακτικότητα και να γίνει αγαπητός από την κοινωνία προσφέροντας πραγματικές υπηρεσίες.

Στα συν ακόμη μιας τέτοιας αλλαγής θα είναι

α) Το μειωμένο άγχος των υπάλληλων και πολιτών από την διάχυση του χρόνου εξυπηρέτησης που θα αμβλύνει το επείγον και την αγωνία της μη εξυπηρέτησης

β) περισσότερη προσήλωση και μείωση λαθών από την ομαλή προσέλευση πολιτών σε σχέση με τις τεράστιες ουρές σε συγκεκριμένες και λίγες ώρες έως σήμερα. Όλοι θυμόμαστε τις ..ουρές σε ΙΚΑ, τράπεζες  και αλλαχου από ταλαίπωρους συνταξιούχους από τις 6 τα χαράματα με  ψυχολογία Ιάπωνα Καμικάζι σε βομβαρδιστικό αεροπλάνο.

γ) στο σύστημα απογευματινής βάρδιας μπορούν να συμμετέχουν εθελοντικά υπάλληλοι που το προτιμούν είτε από συγκυρία, είτε από επιλογή καθώς αρκετοί δεν είναι παραγωγικοί τα πρωινά.

Το παράδειγμα των ταχυδρομείων στην Αθηνά σε Ομόνοια και Σύνταγμα είναι ήδη εκπληκτικά πρωτοποριακό καθώς έχουν εξυπηρετήσει πολύ τις συναλλαγές δίδοντας μεγάλη άνεση στους πολίτες και έπρεπε ήδη  να είχε επεκταθεί σε άλλες υπηρεσίες.

Σε αυτό το πλαίσιο φυσικά δεν συγχωρούνται ατάκες τύπου -το σύστημα λειτούργει μονό 9 με 1. Όταν γίνουν όλα και απογευματινά το σύστημα πρέπει να λειτούργει ρολόι ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ 12 ώρες το 24ωρο.

Αυτά ας κάνει ο υπουργός  Διοικητικής Μεταρρύθμισης αν θέλει να αφήσει κάποιο έργο

Όσο έχει τους υπαλλήλους διαθέσιμους ας φτιάξει κράτος ώστε να αξίζουν οι φόροι που πληρώνουμε, αν και με αυτούς  τους ΦΟΡΟΥΣ παίρναμε υπαλλήλους και για το σπίτι μας.

Advertisements