Εισφορές Υγείας και Πρόνοιας.


Εισφορές Υγείας και Πρόνοιας.

Του Κωνσταντίνου Παπακασόλα

Δεν υπαρχει μεγαλυτερο ηθικο σκανδαλο  απο τον οριζοντιο καταλογισμο εισφορων, των εργαζομενων σε ποικιλα ταμεια ως προυποθεση (!) για την παροχη σε αυτους υπηρεσιων υγειας. Απο μονη της αυτη η προυποθεση παραβιαζει την συνταγματικη προστασια της υγειας!

Η υγεια εχει και πρεπει να εχει κοινο παρονομαστη για ολους τους πολιτες : την παροχη υψηλων υπηρεσιων περιθαλψης σε περιπτωση ασθενειας τους, σε ολες
τις κλιμακες απο την πρωτοβαθμια και την προληψη εως την νοσοκομειακη (66/2014 – Τριμ. Διοικ. Πρωτοδ. Πατρών – Θεώρηση βιβλιαρίου υγείας σε οφειλέτες ΟΑΕΕ)

Το ελληνικο πολιτικο συστημα καταΦερε να αναγει σε θεμα πυρηνικης φυσικης και αυτο το πρωτογενους σημασιας ζητημα, τη διαχειριση του δηλαδη. Δειγματα γραφης αυτου η εξαρτηση (και διακοπη παροχης!) της περιθαλψης απο την καταβολη εισφορων, η μη αναγνωριση οικονομικα αδυναμων, το…εισιτηριο στα νοσοκομεια, οι υψηλες συμμετοχες στα φαρμακα κλπ αθλιοτητες, που σιγα σιγα κρινονται αντισυνταγματικα, ως προσκρουοντα σε θεμελιωδης αρχες κρατους δικαιου, δηλαδη της αξιας του ανθρωπου, της προστασιας της υγειας (δωρεαν υγεια που λεγαμε!) κλπ

Αντι μιας απλης διαδικασιας λοιπον,  εχει εφευρει ο νομοθετης 100 ταμεια στα οποια ο καθενας πληρωνει ανεξελεγκτα εισφορες,  και οι παροχες υπηρεσιων υγειας αυτες μαλιστα ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ αντισυνταγματικα απο το τι πληρωνει, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ απο το αν εχει να πληρωσει ο ασφαλισμενος!

Προσφατα 2 δικαστικες αποφασεις αναγνωρισαν ως αντισυνταγματικη αυτονοητα την διακοπη  της περιθαλψης.

Αντ αυτης της εγκληματικης γελοιοτητας λοιπον, οι εισφορες υγειας οφειλουν να ειναι αναλογικες με το εισοδημα εκαστου ασφαλισμενου.

Καθε φορολογουμενους πρεπει να πληρωνει ενα μερος του ετησιου εισοδηματος του ως μεριδιο στα δημοσια βαρη για την στηριξη των κρατικων υπηρεσιων υγειας.

Ενα ασφαλες οριο για τους αδυνατουντες ειναι η απαλλαγη των εχοντων εισοδημα κατω οριου φτωχειας (7178 ευρω) . Που να βρουν οι περισσοτεροι ανεργοι και υποαπασχολουμενοι 1.000 ευρω το χρονο για να καταβαλλουν, οταν δεν επαρκει το εισοδημα τους να ζησουν? Και γιατι 1.000 ευρω ολοι? Απο που κι ως που? Ιδια οικονομικη δυνατοτητα εχουν?

Απο κει και πανω επομενως  πρεπει να καταβαλλεται να ποσοστο 3 εως 10% του εισοδηματος καθενος για τη στηριξη του συστηματος υγειας της χωρας.

Ετσι βεβαια θα καταβαλλουν αναλογικα ποσα συνεισφορας οι αδυνατουντες και ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΑ ΠΟΣΑ οι εχοντες, κι αυτοι φυσικα σε ασφαλη αναλογια
με τα εσοδα τους. Πλην ομως μεχρι σημερα οι «εχοντες» ΔΕΝ στηριζαν αναλογικα το συστημα υγειας! Πληρωναν εισφορες υγειας ΙΔΙΕΣ με τους μη εχοντες με το «περιεργο» και καταφορα αδικο ελληνικο συστημα εισφορων που παραβιαζει την αναλογικη συνεισφορα στα δημοσια βαρη.

Μια επιχειρηση με μεγαλα εσοδα δηλαδη πληρωνει fix τιμες εισφορων συχνα ιδιων με αυτες που πληρωνει και μια με ισχνα εσοδα. Αυτα ειναι πρωτοφανη πραγματα. Το ιδιο και στους μισθωτους και στο δημοσιο: Oσο μεγαλυτερος ειναι ο μισθος και οι απολαβες καποιου ΤΟΣΟ μεγαλυτερες πρεπει να ειναι οι κρατησεις για την υγεια οι οποιες πρεπει να αποδιδονται απευθειας απο τον προυπολογισμο στα νοσοκομεια της χωρας, με παρακαμψη των ασφαλιστικων ταμειων υγειας, που μαλλον ειναι περιττα. Δεν μπορει να εχουμε τοσα ταμεια που εχουν καθαρα γραφειοκρατικο ρολο.

Ετσι θα πραγματωνεται η αρχη της κοινωνικης αλληλεγγυης, δηλαδη θα συνεισφερουν οσοι βρισκονται παροδικα η μονιμα σε ανθηρη κατασταση στην στηριξη των υπολοιπωνκαι οχι το αντιστροφο που συμβαινει 40 χρονια:

Εκατομμυρια νεοπτωχοι να πληρωνουν επαχθεις εισφορες η να χρεωνονται καθε χρονο  αδικα με αυτες  -ενω εχουν ανεπαρκη εισοδηματα, για να καλύψουν τρυπες ταμειων που καταληστεψαν με σωρεια λοβιτουρων τα παμπλουτα κρατικοδιαιτα τρωκτικα με υπερτιμολογησεις, κομπινες κλπ

Με το προτεινομενο συστημα καθε πολιτης θα εχει αδιαλειπτη προσβαση στις υπηρεσιες υγειας με απλη επιδειξη ταυτοτητας και συναμα συνεισφερει στα δημοσια βαρη συντηρησης του συστηματος υγειας μεχρι εκει που μπορει ο μικρομεσαιος και πολυ περισσοτερο αυτος που εχει μαγελυτερα εισοδηματα.

Το ιδιο μπορει να συμβει και τωρα, με το υπαρχον συστημα με τη διαφορα οτι πληρωνουμε και για την συντηρηση εκατονταδων ανθυποταμειων
που εχουν καθαρα εισπρακτικο – γραφειοκρατικο χαρακτηρα, τον  οποιο ανετα μπορουν να αναπληρωσουν οι ΔΟΥ (με την ενσωματωση των εισφορων
υγειας στο φορο εισοδηματος ) και τα νοσοκομεια (με την ενσωματωση των εξετασεων-παραμπεμπτικων κλπ).

Το κρατος εκανε 2 λαθη εγκληματικα και πρεπει να τα αλλαξει:

1. Eπιμερισε παρανομα το κοστος της δημοσιας υγειας ΕΞΙΣΟΥ σε ολους τους ασφαλισμενους

2. Αφησε στη δημοσια υγεια και στους φορεις υγειας να γινει επι πολλα χρονια οργιο πλουτισμου με τα λεφτα των εισφορων των ασφαλισμενων, ωστε σημερα να μην εχουν ουτε γαζες.

Δεν φταιει ο ανασφαλιστος πολιτης γι αυτο. Ουτε ο ανεργος ουτε ο επαγγελματιας.

Η υγεια ειναι ενιαιο αγαθο για ολους.

Ταμεία Προνοιας. Ενα παράδειγμα αδικαιολογητα εξοντωτικής αύξησης εισφορών.

66/2014 – Τριμ. Διοικ. Πρωτοδ. Πατρών – Θεώρηση βιβλιαρίου υγείας σε οφειλέτες ΟΑΕΕ

 

Πρόταση της ΠΕΔ (Πανελλήνια Ένωση Δικηγόρων) στο ιδιο πνευμα :

Σήμερα ως γνωστόν, εάν κάποιος δεν έχει καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές του στον τομέα υγείας, δεν θεωρείται το βιβλιάριο υγείας του, με αποτέλεσμα να μην απολαμβάνει υγειονομικής και φαρμακευτικής περίθαλψης. Αναφορικά με το ζήτημα αυτό, οι ασφαλισμένοι στο ΤΣΜΕΔΕ απαίτησαν και επέτυχαν, τόσο για πέρσι όσο και για φέτος, τη θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας όλων των ασφαλισμένων μηχανικών, ούτως ώστε να μην υπάρχει κανένα ανασφάλιστο μέλος. Σε περίπτωση δε μη θεώρησης του ασφαλιστικού του βιβλιαρίου, ο ασφαλισμένος μπορεί να υποστηρίξει ότι είναι άνευ αντικειμένου η απαίτηση για την καταβολή των οφειλόμενων εισφορών υγείας παρελθόντων ετών, αφού δεν έχει υπάρξει κάλυψη κατά τα έτη αυτά, αλλά ούτε και μπορεί αναδρομικά να παρασχεθεί σχετική κάλυψη.

Πρέπει να τονιστεί ότι συνιστά ιδιαίτερα επαχθές μέτρο η μη υγειονομική κάλυψη ενός ασφαλισμένου όταν υπάρχει έστω και μερική δυνατότητα καταβολής των ετήσιων εισφορών, καθώς όπως είναι κοινώς γνωστό, η υγεία αποτελεί βασικό συνταγματικό δικαίωμα. Κατά το πρότυπο δε του ΙΚΑ, όπου με ελάχιστα ημερομίσθια (50) ο ασφαλισμένος μπορεί να θεωρήσει το βιβλιάριο υγείας του, κρίνεται σκόπιμο να θεσμοθετηθεί και στο ΕΤΑΑ η υγειονομική και φαρμακευτική κάλυψη των ασφαλισμένων, ακόμα και στις περιπτώσεις που παρουσιάζουν έστω μερική αδυναμία κάλυψης του συνόλου των ετήσιων εισφορών. Είναι δε προφανώς αυτονόητο ότι η καταβολή του υπόλοιπου που δεν έχει καταβληθεί, δεν θα αποτελεί εμπόδιο για τη θεώρηση κατά το επόμενο έτος. Ομοίως όπως και για τον ΤΝ, το κριτήριο θα πρέπει να είναι εισοδηματικό, με τα ίδια ως άνω όρια απαλλαγής για την καταβολή του υπολοίπου. Στο αντίστοιχο πνεύμα των ανωτέρω κινείται και η θέση του Προέδρου του ΕΤΑΑ, κατά την άποψη που εξέφρασε κατά τη συνεδρίαση της 11.03.2014, καίτοι το θέμα άπτεται του ΕΟΠΥΥ.

Προτείνουμε:

Να θεσμοθετηθεί η δυνατότητα μερικής απαλλαγής από την καταβολή των εισφορών, με την θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων και τη θέσπιση ελαχίστου ορίου καταβολής εισφορών για την κάλυψη του τομέα της υγείας, σε περίπτωση που προκύπτει πραγματικό ατομικό φορολογητέο εισόδημα κατώτερο των 3.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα κατώτερο των 10.000 ευρώ, εφόσον έχει καλυφθεί το 1/6 των ετήσιων εισφορών. Στην περίπτωση πλήρους αδυναμίας κάλυψης οποιουδήποτε ποσού, θα πρέπει να γίνει αποδεκτή η θεώρηση του βιβλιαρίου, με κεφαλαιοποίηση του ποσοστού του 1/6 για το μέλλον μέχρι και 5 έτη, άνευ τοκοφορίας μέχρι και 5 χρόνια, οπότε θα είναι απαιτητό.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΔ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ

 

Advertisements