NΟΜΟΣ 4469/2017 ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ


 

Του Σωκρατη Βρυσοπουλου, δικηγορου Πειραιά-ιδρυτή ΒΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΝΟΜΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η εμβάθυνση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα από το 2008 έως σημερα σε συνδυασμό με την «βίαιη» εφαρμογή νέων νόμων και μέτρων, ενίοτε μεταρρυθμίσεων και ενίοτε φορο-ασφαλιστικό-εισπρακτικών μέτρων, οδηγησαν πλέον την πλειονότητα των επιχειρήσεων στην χωρα-ιδιως μικρες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις-αλλά και ελευθερους επαγγελματιες σε πραγματική αδυναμία πληρωμης των οφειλών τους τοσο στο Ελληνικό Δημόσιο (λόγω της «βίαιης» αυξησης της φορολογίας, της «εύκολης» επιβολής προσαυξήσεων και προστιμων, της επιβολής αδιανόητων και συνταγματικά εσφαλμένων μετρων), στα ασφαλιστικά Ταμεια (τα οποία κατερρευσαν λόγω κατασπαταλησης δημοσιου χρηματος και πολιτικών επιλογων, ενώ παραλληλα αυξήθηκαν οι εισφορές ανευ άμεσου αντικρυσματος) αλλά και σε Τράπεζες (εξαιτιας παράνομων και καταχρηστικών επιτοκίων, πανωτοκίων, καταχρηστικής συμπεριφοράς, αμελούς και δόλιας αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, συνυπευθυνότητας) και σε άλλους ιδιώτες. Η δε αδυναμία αυτη παρουσιάζει πραγματι μόνιμο χαρακτηρα, σε αντίθεση με την αρχική αισιόδοξη πεποίθηση της προσωρινότητας της κατάστασης. Ακολούθως η μονιμότητα της ως άνω αδυναμίας οφειλεται σε μια σειρα αλλεπάλληλων οικονομικών μέτρων χειροτερευσης των συνθηκων της αγορας, των εργασιακών σχεσεων, της σταδιακής και προοδευτικής μείωσης εισοδημάτων, της κατάρρευσης επαγγελμάτων και αγορών που πριν την κρίση ειχαν παρουσιάσει ιδιαιτερη άνθιση, της αποφυγής ενος σταθερου και αξιόπιστού φορολογικού και ασφαλιστικού περιβαλλοντος. Ειδικά δε για τις επιχειρήσεις, η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων των τραπεζικών καταθέσεων (capital controls) από το καλοκαίρι του 2015 αποτέλεσε «ταφόπλακα» για πολλές επιχειρησεις οι οποιες στη πορεια ειτε αναγκάστηκαν να κλεισουν ειτε πλέον έχουν διογκωθει τα χρεη τους και πλέον λειτουργούν ασφυκτικά.

Αρχικώς το προβλημα υπερχρέωσης παρουσιάστηκε και σε έναν βαθμό προβλέφθηκε-σε σχεση με τα φυσικά προσωπα-και αρχικώς σε σχεση μόνον με τις τραπεζικές οφειλές αυτων. Για τον λόγο αυτον ψηφιστηκε και εφαρμόζονται έως σημερα οι ευεργετικές διατάξεις του «Νόμου Κατσέλη» (Ν.3869/2010 επ.), στον οποίο κατέφυγαν χιλιάδες φυσικά πρόσωπα πετυχαινοντας ευνοϊκές ρυθμίσεις των οφειλών τους με διαγραφές και προστασια περιουσιακών στοιχειων. Με τον Ν.4336/2015, καθότι η Πολιτεια αντιλήφθηκε οτι πλέον πέραν των τραπεζικών κόκκινων δανείων, ανάγκη ρυθμισης ληξιπροθεσμων οφειλών φέρουν και χρέη στο Δημόσιο και Ταμεια προστέθηκε συνολικά η δικαστική δυνατοτητα ρυθμισης και αυτων των οφειλών. Ωστοσο ακόμη-έως τα μεσα του 2017-ουδεμία μέριμνα προβλέφθηκε για την υπερχρέωση των επιχειρησεων, πέραν της δυνατοτητας όσων προσώπων μπορούσαν να αποδειξουν οτι υπήρξαν ή είναι μικρέμποροι διχως πτωχευτική ικανότητα στο πλαισιο του ως άνω «Νόμου Κατσέλη».

Κάποιες ισχνές και ημιτελείς προσπάθειες έγιναν προκειμένου μέσα στα έτη της κρισης να δοθει μια λύση προς τις επιχειρησεις, όπως με τον Ν.4307/2014, του οποίου όμως οι ρυθμίσεις κάθε άλλο παρά ικανοποιητικές κρίθηκαν και έμειναν χωρίς ουσιαστική εφαρμογή. Αυτο που ζητούσαν οι μικροί και μικρομεσαιοι επιχειρηματιες ήταν να λυθει νομοθετικά το προβλημα των «κόκκινων δανειων» με σκοπό  τη διατηρηση της επιχειρησης που αποτελει τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας διαχρονικά, τη προστασια θέσεων εργασιας, τη διατηρηση φορολογικών εσόδων, την έστω και μερικη εισπραξιμότητα των απαιτησεων των πιστωτών. Φυσικά η εμπειρια-ελληνική και διεθνής- αλλά και η κοινή λογική επιβάλλει τον επανακαθορισμό της ληξιπροθεσμης οφειλής με απαραιτητη προϋπόθεση την διαγραφη χρέους συνδυαστικά με τυχον δυνατοτητες επιμήκυνσης, μειωσης επιτοκίων, απαλοιφής προστιμων και προσαυξήσεων.

Μια ακόμη προσπάθεια από πλευρας της Πολιτειας να δώσει μια λύση στο πρόβλημα των ενεργων και βιωσιμων-ακόμη-μικρων και μικρομεσαιων επιχειρησεων, αποτελει και η ψήφιση του  Ν.4469/2017-κοινώς «εξωδικαστικού συμβιβασμού», με ελαφρως βελτιωμένες διατάξεις, στον οποιο από τον Αύγουστο 2017 μπορούν να καταφύγουν αρκετες επιχειρησεις ώστε να αντιμετωπίσουν τις αυξανόμενες οφειλές τους και το συνολο των πιστωτων τους. Η διαδικασια στην ουσία της είναι εξωδικαστική, δηλαδη απαιτει τη συγκατάθεση  της πλειοψηφιας των πιστωτών του επιχειρηματια, ενώ το μόνο δικαστικό στάδιο που προβλέπει ειναι το σταδιο της επικύρωσης του συμφωνημένου συμβιβασμού εφοσον αυτος επέλθει.

  1. ΥΠΑΓΩΜΕΝΟΙ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ

Κατα το άρθρο 2 του Ν. 4469/2017 μπορούν να υπαχθούν «κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα και κάθε νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και έχει φορολογική κατοικία στην Ελλάδα».

Απο το άρθρο συνάγεται οτι υπάγονται στον Νόμο ενεργές επιχειρησεις, αφού έχουν πτωχευτική ικανότητα και αποκτουν εισόδημα απο επιχειρηματική δραστηριότητα. Επομένως αποκλειονται επιχειρησεις που έχουν κλεισει ή διακόψει τη λειτουργία τους. Ο αποκλεισμός πιθανόν να καταλαμβάνει και τις λεγομενες «αδρανεις» επιχειρησεις, αφού, όπως θα φανει παρακάτω, θα πρεπει η υπαγομενη επιχειρηση να έχει κέρδος σε τουλάχιστον μια εκ των τελευταίων  τριών διαχειριστικών της χρησεων.

Ειδικότερα, οι ενεργές επιχειρησεις που υπάγονται μπορει να ειναι ατομικές επιχειρησεις, Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., ΙΚΕ, αφανής εταιρία, συνεταιρισμός, συμπλοιοκτησια.

Οι παραπάνω επιχειρησεις μπορούν να υπαχθούν στην διαδικασια υπό τις προϋποθέσεις που θέτει ρητά το άρθρο 2 και συγκεκριμένα:

α) κατα την 31.12.2016 ειχε οφειλή προς χρηματοδοτικό φορέα απο δάνειο ή πίστωση σε καθυστέρηση τουλάχιστον ενενήντα (90) ημερων ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετα την 1.7.2016 ή ειχε ληξιπροθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή προς Φορεα Κοινωνικής Ασφάλισης ή προς άλλο νομικό προσωπο δημοσίου δικαιου, περιλαμβανομένων των ΟΤΑ, ή είχε βεβαιωθει η μη πληρωμή επιταγών εκδοσεώς του λόγω μη επαρκούς υπολοίπου ή είχαν εκδοθει διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπροθεσμων απαιτησεων σε βάρος του.

β) οι συνολικές προς ρυθμιση οφειλές του ξεπερνούν τις είκοσι χιλιάδες ευρω (20.000).

γ) πληροί τα κριτηρια επιλεξιμότητας του άρθρου 3 (βλ. παρακάτω κριτηρια επιλεξιμότητας).

Ο Νόμος επίσης αναφερει ρητά και τις περιπτωσεις όσων δεν μπορούν να υποβάλλουν αιτηση για υπαγωγη στη διαδικασια, όπως:

α) πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρυματα, όπως και τα υποκαταστηματα αλλοδαπών πιστωτικών και χρηματοδοτικών ιδρυματων που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλαδα

β) οι πάροχοι επενδυτικών υπηρεσιών όπως και τα υποκαταστηματα αλλοδαπών παροχων επενδυτικών υπηρεσιών που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλαδα

γ) οι Οργανισμοί Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (ΟΣΕΚΑ) και οι Οργανισμοί Εναλλακτικών Επενδυσεων (ΟΕΕ), καθως και οι διαχειριστες αυτων

δ)  οι ασφαλιστικές εταιρειες

ε) φυσικό ή νομικό προσωπο που έχει υποβάλλει αίτηση ενωπιον του αρμόδιου δικαστηριου για υπαγωγη στις διατάξεις των άρθρων 62 επ. του Ν. 4307/2014 ή στις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα, εκτος αν εγκαιρως έχει παραιτηθεί από τις διαδικασιες έως την ημέρα υποβολής της αιτησης για υπαγωγή στον Ν.4469/2017

στ)  φυσικό ή νομικό προσωπο του οποίου έχει εκδοθει οριστική απόφαση υπαγωγής του σε μια απο τις αναφερομενες στην περιπτωση α΄ διαδικασιες ή εχει συζητηθει ενώπιον του αρμόδιου δικαστηριου η αιτηση υπαγωγής του στις παραπάνω διαδικασίες και εκκρεμει η έκδοση δικαστικής απόφασης

ζ) φυσικό ή νομικό προσωπο που έχει διακόψει την επιχειρηματική δραστηριότητα ή, σε περιπτωση νομικού προσώπου, βρισκεται σε διαδικασια λύσης και εκκαθάρισης, εκτος αν υποβληθει δηλωση έναρξης εργασιών φυσικού προσώπου ή αποφασισθει απο το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου η αναβίωση του, πριν από την υποβολή αιτησης για υπαγωγή στον Ν.4469/2017

η) φυσικό ή νομικό προσωπο που έχει καταδικασθει με αμετάκλητη απόφαση το ίδιο το φυσικό προσωπο, ή στη περιπτωση των νομικών προσωπων οι Προεδροι ή οι διευθυνοντες συμβουλοι ή οι διαχειριστες ή οι εταιροι ή και κάθε προσωπο εντεταλμένο ειτε απο το Νόμο, ειτε απο ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση στη διαχειριση αυτών για συγκεκριμένα αδικήματα που απαριθμούνται στο άρθρο 2.

  1. ΥΠΑΓΩΜΕΝΟΙ ΠΙΣΤΩΤΕΣ-ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Στην διαδικασια του Ν.4469/2017, κατα το άρθρο 1 παρ.2 περ. ε, μπορούν να υπαχθούν «τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, δημοσιου ή ιδιωτικού δικαίου, συμπεριλαμβανόμενου  του Ελληνικού Δημοσιου και των Φορεων Κοινωνικής Ασφαλισης που εχουν χρηματικές απαιτησεις κατα του οφειλέτη».  Συνεπώς ο οφειλέτης επιχειρηματιας μπορει να υπαγάγει Τράπεζες, ιδιώτες, το Ελληνικό Δημόσιο, τα ασφαλιστικά Ταμεια, τους ΟΤΑ.

Οι δε απαιτησεις που εντασσονται περιλαμβάνουν: α) οφειλες προς το Δημόσιο, δηλαδη απαιτησεις του Δημοσίου που ειναι ήδη βεβαιωμένες, συμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσιων Εσοδων, του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασιας και του Εθνικού Τελωνειακου Κώδικα κατα την 31.12.2016 με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπροθεσμης καταβολής κατα τον χρονο υποβολής  της αιτησης του αρθρου 4 (άρθρο 1 παρ. 2 περ ιστ), β) οφειλες υπέρ τρίτων, δηλαδη οι κατα την 31.12.2016 ήδη βεβαιωμενες οφειλές υπέρ τριτων πιστωτών οι οποίες βεβαιώνονται και εισπράττονται απο τη Φορολογική Διοίκηση συμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσιων Εσοδων με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπροθεσμης καταβολής κατα τον χρονο υποβολής  της αιτησης του αρθρου 4 (άρθρο 1 παρ. 2 περ ιζ), γ) οφειλες προς Φορεις Κοινωνικής Ασφάλισης , δηλαδή οι απαιτησεις των Φορεων Κοινωνικής Ασφαλισης που ειναι βεβαιωμένες συμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσιων Εσοδων και του άρθρου 101 του Ν.4172/2013, κατα την 31.12.2016 με τις προσαυξήσεις ή τόκους εκπροθεσμης καταβολής κατα τον χρονο υποβολής  της αιτησης του αρθρου 4 (άρθρο 1 παρ. 2 περ ιη), δ) οφειλές νομικών ή φυσικών προσώπων που προήλθαν απο διαδοχη επιχειρησεων κατα το άρθρο 479 ΑΚ.

Στη διαδικασια του Νόμου δεν υπάγονται οφειλές που έχουν γεννηθει μετα την 31.12.2016 όπως και απαιτησεις από ανακτησεις κρατικών ενισχυσεων λόγω παραβίασης των σχετικών διατάξεων της Συνθήκης για τη Λειτουργια της Ευρωπαϊκής Ένωσης  (ΣΛΕΕ), συμφωνα με τη παρ. 6 του άρθρου 3 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσιων Εσοδων.

  1. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ

Δύο ειναι οι περιπτώσεις επιλέξιμου οφειλέτη που μπορεί να υπαχθει στη διαδικασια της εξωδικαστικής ρύθμισης:

α) ο οφειλέτης που τηρει απλογραφικό λογιστικό συστημα, εφοσον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τοκων και αποσβέσεων σε μια τουλάχιστον  απο τις τελευταίες τρεις χρησεις πριν απο την υποβολή της αιτησης,

β) ο οφειλέτης που τηρει διπλογραφικό λογιστικό συστημα, εφοσον πληροί μια απο τις παρακάτω προϋποθεσεις:

αα) έχει θετικά αποτελέσματα προ φόρων, τοκων και αποσβέσεων, ή

ββ) έχει θετική καθαρη θέση (equity) *

 

Καθαρη θέση στις επιχειρήσεις ονομάζεται το ποσό του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων το οποίο ανήκει στους ιδιοκτήτες της επιχείρησης, μετά την εξόφληση του παθητικού (δηλ. των βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων υποχρεώσεων της επιχείρησης). Σύμφωνα με την βασική λογιστική εξίσωση που ακολουθεί ο Ισολογισμός όπου Ενεργητικό(Ε)=Παθητικό(Π)+Καθαρή θέση(ΚΘ), η καθαρή θέση αποτελεί τη διαφορά μεταξύ ενεργητικού και παθητικού. Η καθαρή θέση δείχνει το ποσό των περιουσιακών στοιχείων που οι φορείς της επιχείρησης συνείσφεραν και το ποσό των περιουσιακών στοιχείων που δημιουργήθηκε εσωτερικά στην επιχείρηση ως αποτέλεσμα της κερδοφόρας λειτουργίας της και τα οποία περιουσιακά στοιχεία δεν διανεμήθηκαν στους ιδιοκτήτες ή μετόχους της, αλλά κρατήθηκαν για να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς της.

  1. ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΙΤΗΣΗΣ -ΒΑΣΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Η κατάθεση της αιτησης για υπαγωγή στον Νόμο γινεται μόνον ηλεκτρονικά, μέσω της ειδικής πλατφορμας που θα δημιουργηθει έως τον Αύγουστο 2017, στην Ειδική Γραμματεια Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρεους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) (http://www.keyd.gov.gr). Η υποβολή της αιτησης έχει προθεσμία έως την λήξη ισχυος του ως άνω Νόμου, δηλαδη έως την 31.12.2018.  Η υποβολή δευτερης αιτησης απο τον ίδιο οφειλέτη αποκλείεται, όσο εκκρεμει η πρωτη ή μετά τη συνταξη του πρακτικού περαιωσης της διαδικασιας απο τον συντονιστη ή πρακτικού αποτυχίας.

Η αιτηση συνυποβαλλεται υποχρεωτικά και απο τους συνοφειλέτες, άλλως αν παραληφθει η συνυποβολή, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασια ρύθμισης, απαιτειται η συναίνεση του πιστωτη ή των πιστωτων με την πλειοψηφία των απαιτησεων στις οποίες ευθύνονται και οι συνοφειλέτες. Σε διαφορετική περιπτωση, οι πιστωτές διατηρούν την ευχέρεια να αποφασισουν να ξεκινήσει η διαδικασία, όμως οι απαιτησεις των μη συναινούντων πιστωτών στις οποίες ενέχονται και οι συνοφειλετες, δεν θα ρυθμιστούν από τη συμβαση αναδιαρθρωσης οφειλών.

Η υποβολή αιτησης υπαγωγής δεν συνιστά σπουδαιο λόγο καταγγελιας διαρκούς συμβάσεως (πιστωτικά ιδρυματα, ιδιωτικά συμφωνητικά).

Η αιτηση πρέπει να περιλαμβάνει υποχρεωτικά:

α) πλήρη στοιχεια της επιχειρησης (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ, ΚΑΔ, τηλεφωνο, ηλεκτρονική διευθυνση), αναφορα στον κύκλο εργασιών του κατα την τελευταία χρηση πριν απο την υποβολή της αιτησης και στις συνολικές υποχρεώσεις του έναντι των πιστωτων του, περιγραφη της δραστηριότητάς του, της οικονομικης του κατάστασης, των λόγων της οικονομικής του αδυναμιας και των προοπτικών της επιχειρησής του,

β) κατάλογο όλων των πιστωτων του με πλήρη στοιχεια, των οφειλόμενων ποσων ανά πιστωτη και των συνοφειλετων που ευθύνονται έναντι κάθε πιστωτη,

γ) την πρόταση του για τον τροπο ρυθμισης των οφειλών του, όπου αναφερει τουλάχιστον το ποσο που  ειναι σε θέση να καταβάλλει σε μηνιαια ή ετησια βάση για την αποπληρωμή των οφειλών του, βασιζεται στα εκτιμώμενα έσοδα και έξοδα του οφειλέτη κατα τις επόμενες τρεις (3) τουλάχιστον χρησεις

δ) τα στοιχεια που απαιτούνται για την αξιολόγηση της επιλεξιμότητας του άρθρου 3 (βλ. παραπάνω κριτηρια επιλεξιμότητας).

Η αιτηση συνοδευεται υποχρεωτικά από τα ακόλουθα:

α) κατάλογο των περιουσιακών στοιχειων του οφειλέτη με αναφορα στην εκτιμώμενη εμπορική αξία τους,

β) πλήρη περιγραφη των βαρων και λοιπών εξασφαλίσεων που ειναι εγγεγραμμένα σε περιουσιακά του στοιχεια

γ) πλήρη στοιχεια κάθε τυχον συνοφειλέτη

Ακόμη συνυποβάλλονται υποχρεωτικά και τα εξής:

α) δηλωση για κάθε μεταβίβαση  ή επιβάρυνση περιουσιακού στοιχειου του οφειλέτη που έγινε εντος των τελευταιων πέντε (5) ετων πριν απο την υποβολή της αιτησης και για κάθε μετβαολή μερισματος από τον οφειλέτη προς τους μετοχους ή εταιρους ή αλλη συναλλαγη, εκτος των τρεχουσών συναλλαγων της επιχειρησης, που εγινε εντος των τελευταιων 24 μηνων πριν απο την υποβολή της αιτησης,

β) στοιχεια κάθε νομικού προσωπου συνδεδεμένου με τον οφειλέτη με ημερομηνία συστασης μεταγενέστερη της 1.1.2012 καθως και πλήρη στοιχεια ακινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων που τυχον μεταβιβαστηκαν απο τον οφειλέτη ή τους συνοφειλέτες σε προσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη μετα την 1.1.2012,

γ) κατάλογος των προσωπων που αμείβονται από τον οφειλέτη και τα οποία αποτελούν συνδεδεμένα προσωπα με αυτον, καθώς και ανάλυση των αμοιβών αυτων κατα τους τελευταιους 24 μήνες πριν απο την υποβολή της αιτησης.

Περαιτέρω η αιτηση συνοδευεται υποχρεωτικά και απο τα ακόλουθα έγγραφα:

α) Ε1 ή δήλωση φορολογιας εισοδηματος νομικών προσωπων και νομικων οντοτήτων των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετων

β) Ε3 των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετων

γ) συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών και προμηθευτών των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετων

δ) Ε9

ε) εκκαθαριστικό σημειωμα του τελευταίου φορολογικού έτους

στ) ΕΝΦΙΑ του τελευταίου φορολογικού έτους

ζ) Φ2, όπου προβλεπεται

η) καταστάσεις βεβαιωμένων οφειλών απο την εφορια και ασφαλιστικά ταμεια οι οποίες πρεπει να έχουν εκδοθει εντος των τελευταιων τριων (3) μηνών απο την υποβολή της αιτησης

θ) χρηματοοικονομικές καταστάσεις του άρθρου 16 του ν. 4308/2014 των τελευταίων πέντε (5) περιόδων

ι) προσωρινό ισοζυγιο τελευταιου μηνός τεταρτοβάθμιων λογαριασμών του καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται

ια) αντιγραφο ποινικού μητρωου γενικής χρησης

ιβ) πιστοποιητικό περι μη πτώχευσης απο το αρμόδιο Πρωτοδικειο

ιγ) πιστοποιητικό περι μη κατάθεση αιτησης πτώχευσης απο το αρμόδιο Πρωτοδικειο

ιδ) πιστοποιητικό περι μη λύσης της εταιρίας απο το ΓΕΜΗ

ιε) πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη

Πέραν των ανωτέρω ο οφειλέτης μπορει να συνοδευει την αιτηση του με ό,τι άλλο έγγραφο ή πληροφορια ειναι χρησιμη προς την επιτυχη έκβαση της υπόθεσης του.

Αναφορικά με την εμπορική αξία των ακινητων του οφειλέτη, αυτη καθοριζεται με βάση έκθεση εκτιμητή ακινήτων, που συνυποβάλλεται μαζι με την αίτηση, άλλως αν ο οφειλέτης δεν επιθυμει να επικαιροποιηθει η αξία των ακινήτων του  με αυτόν τον τροπο, τοτε δηλώνεται η αξία τους βάσει ΕΝΦΙΑ.

Η αιτηση υπεχει θέσει υπευθυνης δήλωσης του Ν.1599/1986.

Κατοπιν διοριζεται συντονιστης κατα τις επιταγές του άρθρου 6 του Νόμου και εφοσον δεν αποποιηθεί τον διορισμό του, ξεκινά την διαδικασία. Ο συντονιστης κοινοποιεί αντιγραφα της αιτησης μαζι με όλα τα συνοδευτικά της έγγραφα σε ηλεκτρονική  μορφη σε ολους τους πιστωτές. Αν ο φακελος δεν ειναι πλήρης, ενημερωνει τον οφειλέτη να προσκομίσει τα παραλειφθέντα εντος 5 εργασιμων ημερων. Αν ο φακελος δεν συμπληρωθει εμπροθεσμα, η διαδικασια θεωρειται περαιωθεισα ως άκαρπη και συντάσσεται πρακτικό αποτυχίας. Αν συμπληρωθει πλήρως ο φάκελος, ο συντονιστης συντάσσει βεβαιωση πληρότητας της αιτησης, η οποία πιστοποιειται και απο την Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.

Εν συνεχεια, εντος 10 ημερων απο την ημερομηνία κοινοποίησης της προσκλησης, οι πιστωτες αποστέλλουν στον συντονιστη δηλωση για τη προθεση τους να συμμετάσχουν στη διαδικασια, υπογεγραμμένη, μαζι με βεβαιωμένο το ποσο της συνολικής απαιτησης τους, κατα την ημερομηνία υποβολής της αιτησης του οφειλέτη.  Σε περιπτωση συγκέντρωσης απαρτιας των πιστωτων, ο συντονιστης τους γνωστοποιεί το πλήρες κειμενο της αιτησης μαζι με τα συνοδευτικά της έγγραφα, ενώ ενημερωνεται ο οφειλέτης για την έναρξη της διαδικασιας διαπραγμάτευσης. Οι πιστωτές καταθέτουν αντιπροτασεις, οι οποίες κοινοποιούνται και στον οφειλετη. Εντος 25 ημερών απο την κοινοποίηση των αντιπροτάσεων, ο οφειλέτης δηλώνει αν αποδεχεται μια ή περισσοτερες απο τις αντιπροτάσεις. Αν αποδεχθει μια ή περισσοτερες απο τις αντιπροτάσεις, τιθεται αυτη σε ψηφοφορια μεταξύ των πιστωτων.  Για την έγκριση προτασης αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτειται συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφια 3/5 των συμμετεχόντων πιστωτων, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται ποσοστο 2/5 των προνομιούχων πιστωτών. Σε περιπτωση έγκρισης της προτασης υπογραφεται μεταξύ του οφειλετη και πιστωτων του η συμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών.  Αν δεν επιτευχθει συμφωνία, η διαδικασια θεωρείται περαιωθεισα ως άκαρπη και ο συντονιστης συντάσσει πρακτικό αποτυχιας εξ. συμβιβασμού.

Η διαδικασια εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών διενεργειται με ανταλλαγή ηλεκτρονικής ή άλλου τύπου αλληλογραφιας ή τηλεφωνικά μεταξύ συντονιστη και συμμετεχοντων μερων.

Σε σχέση με τα μέτρα αναγκαστικής εκτελεσης, εκκρεμή ή μη, των πιστωτών σε βάρος του οφειλετη, αυτά αναστέλλονται αυτοδικαιώς απο την ημερομηνία αποστολής της προσκλησης του συντονιστη προς τους πιστωτές και για 70 ημέρες (άρθρο 13).  Η αυτοδίκαιη αναστολή αιρεται αυτοδικαιως όταν η διαδικασια περαιωθει ως άκαρπη ή λόγω έλλειψης απαρτιας ή αν ληφθει σχετική απόφαση απο την πλειοψηφια των συμμετεχοντων πιστωτων. Ο οφειλετης μπορει να ζητησει απο το Μονομελές Πρωτοδικειο της έδρας του παράταση της αναστολής για 4 επιπλέον μήνες, αλλά απαιτειται η συναίνεση της πλειοψηφιας των πιστωτων.

  1. Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ  ΟΦΕΙΛΩΝ

Το περιεχομενο της συμβασης συντασσεται ελευθερα μεταξύ των μερων. Τα δικαιώματα των προνομιούχων πιστωτων διατηρούνται υπέρ της απαιτησης τους. Με τη συμβαση μπορει ελευθερα να ρυθμιστει δικαιωμα εγγραφης υποθήκης, προσημείωσης υποθήκης ή ειδικό προνόμιο του πιστωτη σε περιουσιακά στοιχεια του οφειλέτη, εφόσον συμφωνηθεί από τα μέρη.

Η ελεύθερη διαμόρφωση του περιεχομένου της συμβασης υποκειται στους εξής υποχρεωτικούς κανόνες:

  • οι ρυθμίσεις της συμβασης δεν επιτρέπεται να φερουν οποιονδήποτε πιστωτη σε χειροτερη οικονομική θέση από αυτην στην οποίαν θα βρισκοταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχειων του οφειλέτη, στο πλαισιο διαδικασιας της αναγκαστικής εκτελεσης.
  • Οι πιστωτές των οποίων οι απαιτησεις ρυθμίζονται, λαμβάνουν ποσα και άλλα τυχον ανταλλάγματα τουλάχιστον ισάξια με τα ποσά που θα ελάμβαναν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχειων των συνοφειλετων, στο πλαισιο διαδικασιας της αναγκαστικής εκτελεσης,
  • Ποσα και άλλα ανατάλλαγματα που τυχον απομένουν προς διανομή μεταξύ των πιστωτων, διανέμονται μεταξύ των πιστωτων συμμετρως κατα το μέρος των απαιτησεων που απομένει ανεξόφλητο,
  • Για τον υπολογισμό των ποσών και άλλων ανταλλαγματων αφαιρούνται προηγουμένως:

4.1. Το συνολο των τοκων υπερημεριας των πιστωτων του ιδιωτικού τομέα

4.2. Ποσοστό 95% των απαιτήσεων του Δημοσιου απο πρόστιμα που έχουν επιβληθει από τη φορολογική διοίκηση και ποσοστο 85% των απαιτησεων του Δημοσιου και των Φορεων Κοινωνικής Ασφάλισης απο προσαυξήσεις ή  τοκους εκπροθεσμης καταβολής.

Τα παραπάνω συνυπολογίζονται στη διανομή μόνον στη περιπτωση και κατα την έκταση που επιτρεπει η ικανότητα αποπληρωμής του οφειλετη και αποπληρώνονται εν όλω ή εν μέρει, μόνον όταν αποπληρωθούν πλήρως οι λοιπές απαιτησεις των πιστωτων, άλλως διαγραφονται πλήρως.

Κάθε ρυθμιση της συμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών υπέρ το οφειλέτη ισχυει και υπερ του συνοφειλέτη, μη εγγυητη που έχει συνυποβάλλει αιτηση και υπερ κάθε εγγυητη που εχει παράσχει εγγύηση για ρυθμιζομενη με τη συμβαση απαιτηση.

Η συμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών δημιουργει δικαιωματα και υποχρεωσεις στα μέρη απο τη κατάρτιση της.

  1. ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ

Ο οφειλετης ή οποιος εκ των συμμετεχοντων πιστωτών μπορεί να υποβάλλει αιτηση στο Πολυμελές Πρωτοδικείο, στην περιφερεια του οποίου εχει την έδρα του ο οφειλέτης, αίτηση για την επικύρωση της συμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Η αιτηση εκδικάζεται κατα τη διαδικασια της εκουσιας δικαιοδοσιας. Στο άρθρο 12 αναλύονται τα έγγραφα που υποχρεωτικά προσκομίζονται μαζι με την αίτηση. Απο την κατάθεση της αιτησης επικύρωσης έως την έκδοση απόφασης αναστέλλονται αυτοδικαιως τα μέτρα, εκκρεμή ή μη, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης κατα του οφειλέτη για την ικανοποίηση των απαιτησεων που ρυθμιζονται απο τη συμβαση.  Η συζήτηση της αιτησης προσδιοριζεται εντος 2 μηνων απο την κατάθεση και η απόφαση δημοσιευεται εντος 3 μηνών απο την συζήτηση.

Σε περιπτωση μη τηρησης της συμβασης αναδιάρθρωσης απο τον οφειλετη με τη μη καταβολή των οριζομενων ποσών για χρονικό διάστημα ανώτερο των 90 ημερων, ο πιστωτης δικαιούται να ζητήσει την ακύρωση με αιτηση ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου που επικύρωσε τη συμβαση, κατα τη διαδικασια της εκουσιας δικαιοδοσιας. Σε περιπτωση ακύρωσης της συμφωνίας, αναβιώνουν τα χρεη του οφειλέτη, αλλά αποτελει μαχητο τεκμήριο για την παυση των πληρωμών του οφειλετη.

https://analuseto.gr/nomos-44692017-exodikastikos-simvivasmos-epichiriseon/

Advertisements